Sprød – Uge 2 – Hvordan gik det og hvad fik ekstra fokus

Så er endnu en uge gået af Anna Bogdanovas intense trænings- og kostprogram Sprød, som jeg er i gang med her i januar. Du kan læse om de tidligere uger her (uge 1) og her (deload/opstart).

Jeg har fået nogenlunde bugt med mine knæproblemer, og var i stand til at følge træningsplanen for denne uge. Dog med en lille nedskallering i starten af ugen, da knæet stadig var lidt ømt, men ellers havde jeg ingen problemer.

Der skulle i denne uge trænes 5 gange: 2 x 20 minutter, 2 x 15 minutter og 1 x 10 minutter. Derudover blev det til en times yoga i tirsdags. Badminton sprang jeg dog over denne uge, ingen grund til at friste skæbnen, da træningsprogrammet i sig selv er rimelig intensivt.

To fokus områder i uge 2 af Sprød

I løbet af ugen på Sprød valgte jeg to områder ud, som jeg ville give ekstra fokus. Både på Sprød men også som gode implementerede vaner på den lange bane. Det er to områder, som jeg indtil nu har haft sværest ved at få implementeret ordentligt i en travl hverdag. Specielt skrider det for mig i weekender. Her får jeg ikke overholdt regelmæssige måltider og mit søvnmønster vendes ofte på hovedet, eftersom jeg sidder oppe længe, og sover længe dagen efter, hvorfor jeg så har svært ved at sove søndag aften, og er smadret mandag morgen.

1: Opskallering af grønt i kosten

Sprød uge 2
Wilfa – min nye bedste ven

Kosten var nogenlunde identisk med sidste uge, så den havde jeg rimelig nemt ved at følge. Jeg besluttede mig for at investere i en større blender end den lille 300W (to go) blender jeg havde, for på den måde at få noget mere grønt ind i kostplanen. Jeg må blankt erkende, at jeg nok ikke får nok grønt i løbet af dagen, og slet ikke i weekender, hvor jeg skal hænge lidt mere i for at spise regelmæssigt og hensigtsmæssigt.

Det er meningen, at jeg skal indtage 1 kg grønt om dagen. Både på Sprød men også generelt. Ved at lave greenies i blenderen, så kan jeg komme derop af. Jeg blender ca. 500 g grøntsager (frosssen spinat, broccoli, lidt frugt og bær). Det bliver ca. til 1,8 liter greenie, som jeg hælder i 3 beholdere af hver 600 ml, og så drikker jeg det til hvert af de tre måltider. Derudover indtager jeg de ca. 500 g resterende grønt i form af salat og grøntsager.

Jeg er faktisk blevet ret glad ( og nærmest afhængig) af mine greenies (ligesom smooties men bare med grønt i stedet for frugt). Derfor valgte jeg ved samme lejlighed at sætte min slowjuicer til salg. Jeg får den simpelthen ikke brugt nok, da jeg fortrækker greenies frem for juice. Men heldigvis var den solgt hurtigt, og så fik jeg lidt penge ind, som kunne gå til den nyindkøbte blender.

2: Søvn og restitution

Et andet fokus område i den forgangne uge for mit vedkommende var søvn. Især også fordi forløbet her er så intensivt, så er behovet for korrekt søvn endnu større. Jeg er blevet ret god, hvis jeg selv skal sige det, til at påføre mig mine søvnbriller ved 20-tiden. På den måde sikrer jeg mig en 9 timers melatonin produktion, fra 20 aften til kl. 5 morgen. Brug af mine søvnbriller og indtag af magnesium gør, at jeg får en bedre søvn og min krop restituerer bedre fra træningen. Så det kan varmt anbefales.

Jeg kan godt mærke, at søvn er en vigtig parameter. Både hvad angår energiniveau og humør. Jeg har før mødet med Anna Bogdanova ikke prioriteret søvn så højt, som jeg gør nu. Jeg har ikke tillagt det så stor betydning. Det har været lidt a la “jeg kan sove, når jeg bliver gammel”-ish.

Hvordan gik det så?

Min største udfordring er som tidligere nævnt at holde fast på de gode vaner i weekender. Denne weekend gik over al forventning. Jeg fik mine søvnbriller på ved 20 tiden om aftenen, og sov ikke alt for længe om morgenen, men kom op og fik noget ud af dagene. Mht kosten, så lykkedes det mig at følge planen med tre måltider lørdag, et festmåltid lørdag aften, samt faste hele søndagen. Så alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med mig selv. Jeg har det godt i kroppen, og ingen ømheder eller hovedpine.

Nu skal jeg bare holde fast i de gode vaner i den kommende uge (sidste uge af Sprød), samt de næste mange uger.

Er du selv i gang med noget lignende her i januar? Noget du også vil implementere på den lange bane? Og hvordan går det?

Lad mig endelig høre fra dig. Måske vi kan bakke hinanden lidt op, til at holde fast i de nye gode og sunde vaner.

Hav en rigtig god uge.

 Signature

Skriv et svar

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge