Sprød – hvordan gik uge 1 af programmet

Første uge på Sprød

Så er første uge af de tre ugers Sprød ved at være ovre, og det er faktisk gået rigtig godt. Min opstart/deload hertil kan du læse mere om her.

Nu trives jeg generelt bare rigtig godt med en restriktiv plan, der dikterer hvad jeg skal og hvornår. Og derfor passer Sprød rigtig godt til mig. Sprød er dog et meget intensivt program, og det må derfor kun køres 3-4 gange om året.

Jeg kan godt lide, at der er en kostplan man skal følge. Den er dog ikke så striks, at det kun er bestemte ting/opskrifter man skal spise, men mere byggeklodser i form at kategorier: protein, grønt, kulhydrater og fedt. Samtidig følger der et træningsprogram med som matcher kostplanen, og det er vigtigt, at disse to følges ad. Hvis du har brug for at ændre eller bytte rundt på dage, så skal du både bytte rundt på kost og træning for de pågældende dage.

Grunden til, at jeg har så nemt ved at følge en plan og comitte mig til den, er, at så slipper jeg for at mærke efter, hvad min krop har brug for den pågældende dag, både hvad angår træning og kost. Jeg er med på 2. år af Uimodståelig forløbet hos Anna Bogdanova, og en af hoved idéerne i dette forløb er, at blive god til at mærke efter, så du ikke stresser kroppen men får det optimale ud din træning, og mærker fremgang. Der er jeg ikke helt endnu. Jeg er dog blevet meget bedre. Men er stadig lidt udfordret hvis jeg f.eks springer træningen over en dag, pga ondt i kroppen eller lign., så får jeg straks dårlig samvittighed. Istedet for bare at lave flows, som den mere har brug for og lade kroppen restituere. Det er jo mens kroppen restituerer, at man får det optimale udbytte af træningen.

Hvad kosten angår, operes der med 5 kosttyper, og jeg har haft svært ved at vurdere, hvilken kosttype, jeg har hørt under, da det har betydninge for hvordan din kost skal strikkes sammen. Der kan ske ændringer, og man er ikke nødvendigvis den samme type hele livet igennem, så det er også et spørgsmål om at prøve sig frem i forskellige faser af ens liv, og mærke hvordan kroppen responderer. Det synes jeg er rigtig svært, og jeg kan også stresse kroppen herigennem. En stresset krop er bare no-go, eftersom du så ikke får det fulde udbytte ud af din træning.

Hvordan gik det så?

Nå, men kosten er for så vidt gået godt i denne forgangne uge. Jeg har fuldt planen. Dog tænker jeg, at jeg skal arbejde noget mere grønt ind i min kost. Jeg er rigtig glad for at lave greenies primært bestående af spinat og broccoli, og har nu investeret i en større blender, så jeg kan lave greenien mere koncentreret med mere grønt. Jeg skal gerne op på at indtage 1 kg grøntsager om dagen, herunder greenies samt grønt som salat eller tilberedt. Det er også realistisk, men så skal der noget mere smæk på de greenies. Glæder mig til at få min nye blender imorgen. Har købt denne fra Wilfa.

Sprød uge 1
Mit hjemme-træningscenter

Træningen er også gået godt. Jeg stiftede bekendtskab med snatch, som er en kongeøvelse inden for kettlebell træning. Du får virkelig aktiveret hele kroppen. Jeg har ikke tidligere kunnet mestre øvelsen, men tænker at det skyldes den øgede styrke, jeg har fået gennem Uimodståelig forløbet. Så det var noget at en optur.

En nedtur var til gengæld en gammel knæskade, som sprang op til badminton i torsdags, og gjorde, at jeg måtte springe min Sprød-træning over fredag morgen, da jeg ikke kunne gå eller stå på benet. Nu har jeg taget den med ro her i weekenden, og knæet har det meget bedre. Satser på at kunne fortsætte programmet i næste uge som planlagt.

Festmåltid og argentinsk mad

Lørdag var i følge programmet genopfyldningsdag og jeg kunne bl.a få lidt af min yndlingshonning fra Bornholm til morgenmad. Om aftenen stod den på en lækker menu på den lokale argentinske restaurant Casa Argentina her i Vejle. Vi havde købt en deal, som bød på et stort fad med forskelligt grillet kød, chorizo og grillede. Dertil et par glas argentinsk rødvin.

Rigtig dejligt og lækkert at hygge sig ude med god samvittighed og i godt selskab med kæresten.

Den evt. dessert i planen blev det også lige til, i form af en god kop te og lidt bland selv slik, da vi kom hjem.

Faste

Søndag stod den så på minimum 20 timers faste som blev afsluttet med et proteinrigt aftensmåltid, hvilket også gik rigtig godt. Jeg har det rigtig godt med at faste, og havde ingen problemer med at holde fasten så længe.

Alt i alt en god uge, og jeg ser frem til næste uge og hvad den bringer.

Er du selv igang med et forløb af en slags her i januar? Og har du nogle forsætter for det nye år på kost- og træningsdelen?

Skriv gerne en lille kommentar herunder, det vil jeg sætte pris på.

 Signature

Skriv et svar

You have to agree to the comment policy.

CommentLuv badge